Wrzesień 20 2019 07:46:00

Spadająca sprężyna
Zadania Na filmie puszczonym w zwolnionym tempie pokazano spadającą sprężynę.
Jak wytłumaczyć dość dziwny fakt, że dolny jej koniec nie spada, dopóki sprężyna nie skurczy się do pierwotnych rozmiarów.
Jak to wytłumaczyć?

Czy będziemy latać na mikrofalówkach?
Odkrycia naukoweCzy będziemy kiedyś latać na mikrofalówkach? Jeśli uda się wykorzystać energię próżni na większą skalę to na pewno. Trwają już pierwsze testy silnika Guido Fetta, który wykorzystując energię mikrofal oddziałujących z kwantowymi wirtualnymi parami cząstka-antycząstka uzyskał 50 mikroniutonów siły ciągu.

SZCZEGÓŁY TUTAJ

Liczba Berry'ego - Russella
Logika
Zdefiniujmy sobie liczbę:

"P to najmniejsza liczba naturalna, której nie można wyrazić przy pomocy mniej niż stu sylab".
Oczywistym jest, że wśród wszystkich liczb naturalnych, których nie można wyrazić przy pomocy mniej niż stu sylab istnieje liczba najmniejsza spełniająca ten warunek.

Jednak powyższe wyrażenie ma mniej niż sto sylab i definiuje tą liczbę.

W czym więc tkwi problem?

Co dalej z bozonami Higgsa?
Cząstki elementarneźródło: Nauka w Polsce W piątek 4 lipca mijają dwa lata od ogłoszenia przez CERN, że w dwóch prowadzonych tam eksperymentach - ATLAS i CMS - zaobserwowano od dawna poszukiwaną cząstkę - bozon Higgsa. Obecnie eksperymenty w Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC) pod Genewą są wstrzymane. Trwają bowiem przygotowania, aby uruchomić to największe na Ziemi urządzenie badawcze z dwukrotnie większą energią i intensywnością zderzeń protonów. Ma to nastąpić na początku 2015 r. W rozmowie z PAP o badaniach nad cząstką Higgsa mówią fizycy z Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku - dr hab. Krzysztof Kurek i dr Michał Bluj.

Demon Maxwella w akcji
EksperymentyWyobraźmy sobie, że w pudle znajdują się cząsteczki gazu w stałej temperaturze i jest tam przegroda z okienkiem, która dzieli pojemnik na strefy A i B. Sprytny "demon" otwiera przegrodę tylko wtedy, gdy cząstka "szybka" może przelecieć z A do B i tylko wtedy gdy cząstka "wolna" może przelecieć z B do A. Czy uda mu się posegregować cząstki w ten sposób, że w A zostaną tylko cząstki o małej energii (niska temperatura) a w B tylko te o dużej energii (wysoka temperatura). Gdyby taki demon mógł działać (najlepiej nie wykonując żadnej pracy) byłby modelem urządzenia, które przekazuje energię z ciała o niższej temperaturze do ciała o wyższej temperaturze.

ciąg dalszy - Czytaj więcej...
Przypływy i odpływy w Greenwich
Mechanika
Teleskopy Herschela
KOSMOSWilliam Herschel, właściwie Friedrich Wilhelm Herschel (ur. 15 listopada 1738 r. w Hanowerze, Niemcy, zm. 25 sierpnia 1822 r. w Windsorze) – astronom, konstruktor teleskopów i kompozytor, znany z wielu odkryć astronomicznych, a szczególnie z odkrycia planety Uran.
Zbudował w ciągu życia 400 teleskopów, w tym największy wówczas na świecie teleskop o długości 40 stóp (12 metrów), ustawiony w miejscowości Slough, niedaleko Windsoru, którego używał sam do własnych obserwacji. W 1772 roku do Anglii przybyła jego siostra Caroline, która pomagała mu w pracach astronomicznych (samodzielnie odkryła 8 komet m.in. kometę Enckego).
(szczegóły - TUTAJ)

Co to jest teoria strun?
Prawa fizykiTeoria strun zakłada, że elektrony czy kwarki, będące składnikami nukleonów nie są punktowymi (zerowymiarowymi) cząstkami elementarnymi, ale są zbudowane z o wiele mniejszych, wielkości rzędu 10^-31 metra 1-wymiarowych strun energii. Wibracje tych strun powodują nadawanie cząstkom złożonym z nich znanych obecnie właściwości jak "zapach", ładunek, masę i spin. Teoria strun może być uznana za kwantową teorię grawitacji, gdyż jej równania zawierają równania Ogólnej Teorii Względności i przewidują istnienie grawitonów, jako cząstek przenoszących oddziaływanie grawitacyjne.
Istnieje obecnie kilka konkurujących teorii, każda jednak przewiduje istnienie dwóch rodzajów strun, otwartych i zamkniętych. Podstawowym mankamentem teorii jest według jej znaczących krytyków wielowymiarowość. Teoria do opisu potrzebuje więcej niż czterowymiarowych (najczęściej 11-wymiarowych) przestrzeni, co wydaje się być założenem dość sztucznym i oderwanym od rzeczywistości.
Na umieszczonym obok filmie prof. Brian Greene, zwolennik i współtwórca teorii próbuje między innymi wyjaśnić problem wielowymiarowości w teorii strun.
Więcej TUTAJ

Bezwładność w układzie nieinercjalnym
Mechanika
W przyśpieszającym samochodzie wahadło matematyczne zachowuje się odwrotnie niż balon napełniony helem. Spróbuj rozszyfrować dlaczego?

Szczegóły tutaj !
Asteroida Chariklo ma pierścienie !
KOSMOSAsteroida Chariklo krążąca wokół Słońca w odległości około miliarda kilometrów posiada pierścienie (!!!), podobnie jak Saturn, Jowisz, Uran czy Neptun. Zostały one odkryte na filmie pokazującym zakrycie odległej gwiazdy UCAC4 248-108672 przez planetoidę Chariklo. Zwykle w takim przypadku blask gwiazdy słabnie mocno na kilka sekund. W tym przypadku zaobserwowano jeszcze dwa - poza głównym - symetryczne obniżenia jasności spowodowane częściowym zakryciem gwiazdy przez pierścienie planetoidy.

Co spadnie pierwsze?