Czerwiec 06 2020 02:39:19

Problemy z lodem XI
Odkrycia naukoweMagnetyczny lód mógł przyspieszyć powstanie planet
Japońscy i amerykańscy naukowcy dowodzą, że rzadki rodzaj lodu mógł spowodować, że Układ Słoneczny uformował się szybciej, niż sądzono - informuje "New Scientist".

Eksperyment, przeprowadzony przez zespół kierowany przez Masashiego Arakawę, pokazał, że tzw. lód XI - naładowana magnetycznie odmiana zwykle spotykanego na Ziemi lodu Ih, może występować we wszechświecie częściej, niż przypuszczano.

Lód XI mógł przyspieszyć formowanie się Układu Słonecznego i powstanie życia na Ziemi. "Istnieją małe ziarna lodu XI wewnątrz lodu Ih. W korzystnych warunkach te ziarna mogły urosnąć" - powiedziała niezaangażowana w eksperyment Rachel Mastrapa z NASA's Ames Research Center.

Cząsteczki wody (H20) są spolaryzowane. Oznacza to, że jeden koniec cząstki, na którym znajdują się atomy wodoru, jest naładowany dodatnio, a drugi, z atomem tlenu - ujemnie. Podczas tworzenia się "normalnego" lodu Ih atomy tlenu układają się w regularny wzór, natomiast atomy wodoru chaotycznie przyjmują jedną z kilku możliwych pozycji. W lodzie XI natomiast atomy wodoru również układają się w szeregi, co sprawa, że w bryle lodu XI można wyraźnie wyodrębnić obszary pozytywnie i ujemnie naładowane. Lód XI ma formę doskonałego kryształu.

Polaryzacja sprawia, że lód XI łatwiej tworzy bryły, niż zwykły lód Ih, podobnie jak drobiny kurzu w wyniku oddziaływania elektrostatycznego przyciągają się nawzajem. Jeśli, zgodnie z wnioskami z eksperymentu, tworzący się Układ Słoneczny zawierał dużo lodu XI, planety mogły powstać szybciej niż zakładają stosowane teraz modele. "Elektryczny" lód mógł także przyciągać elementy organiczne, możliwie przyspieszając powstanie życia.

Masashi Arakawa wraz z zespołem stworzył w warunkach laboratoryjnych lód XI, zmrażając wodę do temperatury 60 kelwinów (60K), czyli -213,15 stopni Celsjusza. Następnie naukowcy ogrzali ten lód do temperatury 100K. Przy ponownym schładzaniu, lód XI pojawił się już w temperaturze 72K. Ta "pamięć" utrzymuje się także, gdy lód XI podgrzewany jest do 111K. Schładzanie zwykłego lodu do temperatury 72K nie zmieniło jego struktury.

Badacze podejrzewają, że w nanoskali drobiny lodu XI pozostają nienaruszone mimo ogrzewania i dzięki temu lód XI łatwiej się później odtwarza w całej bryle lodu.

Wyniki analizy opublikowano w piśmie "Geophysical Research Letters".

stm/ agt/bsz