Czerwiec 02 2020 14:25:25

Nowa planeta – Gliese 518g – bliźniaczo podobna do Ziemi!
NadesłaneAstronomowie odkryli planetę prawdopodobnie bliźniaczo podobną do Ziemi. Niektórzy eksperci uważają, może na niej istnieć życie.

"Glob podobny do naszego odkryli Amerykanie. Jest 20 lat świetlnych od nas. Na jego powierzchni może istnieć woda w stanie ciekłym - donosi "Rzeczpospolita"."

Naukowcy z zespołu Lick-Carnegie Exoplanet Survey dowodzą tego po 11-letniej obserwacji jednej z planet pozasłonecznych, w pobliżu gwiazdy Gliese 581.

Astronomowie obliczyli, że glob Gliese 581g ma grawitację zbliżoną do ziemskiej (ok. 1,1 - 1,7 g) i może mieć na powierzchni wodę, co pozwala planować jej kolonizację. Komentatorzy mówią wręcz o największym odkryciu w historii badania kosmosu.

"Ta planeta ma masę równą 3,1 - 4,3 masy Ziemi, kołową orbitę 36,6 dnia oraz promień odpowiadający 1,2 - 1,5 promienia Ziemi - mówi Paul Butler z Institution for Science."

Temperatura na Gliese 581g wynosi od -30 do -12 stopni Celsjusza, ale temperatura powierzchni może znacznie się różnić na obu półkulach. Ta, zwrócona na stałe do gwiazdy, jest gorąca, a ta, pozostająca w cieniu, zamrożona.

"W wąskim pasie między tymi strefami temperatura może być już odpowiednia dla życia - mówi prof. Steven Vogt z Uniwersytetu Kalifornijskiego."

Astronomowie twierdzą, że pomyłka w wyliczeniach może być tylko nieznaczna, bo analizy ruchu planety były precyzyjne. Pomiary widma promieniowania elektromagnetycznego pozwalają zachować dokładność do 1,6 m/s.

Dane zaczerpnięte z serwisów sfora.pl i tvp.info