Grudzień 16 2018 10:03:29

Witamy na stronie poświęconej fizyce i nie tylko!
Strona archiwalna - po obejrzeniu wróć na www.mojeniebo.pl

Najdokładniejsze zdjęcia PLUTONA

Phobos spada na Marsa
MARSFobos to jeden z dwóch marsjańskich księżyców, który z wszystkich innych w Układzie Słonecznym krąży najbliżej swojej planety, bo w odległości około 6000 km. Od dawna z pomiarów jego orbity i obliczeń wynika, że z każdym obiegiem zbliża sę on do Marsa i po okresie ok. 50 mln lat powinien spaść na jego powierzchnię. Ostatnie badania wykazują też, że widoczne na powierzchni Fobosa rowy to są w istocie tzw. rozstępy, które są wynikiem rozrywania ksieżyca przez siły grawitacyjne Marsa.
Perowskity to przyszłość energetyki
Odkrycia naukowePerowskity – grupa nieorganicznych związków chemicznych, soli o ogólnym wzorze ABX3, gdzie A - to zwykle kation metalu z grupy litowców lub berylowców (rzadziej któregoś z metali przejściowych), B - to kation o liczbie koordynacyjnej równej 6 (najczęściej tytan, niob, tantal, mangan), zaś X - to zazwyczaj anion tlenkowy O2-, rzadziej halogenkowy lub siarczkowy. Nazwa tej grupy związków pochodzi od minerału perowskitu CaTiO3, reprezentatywnego przedstawiciela grupy. Perowskit odkryty został w roku 1838 przez Gustava Rose w górach Ural i nazwany na cześć mineraloga rosyjskiego, L. A. Perowskiego.

Plamy na Słońcu 6 sierpnia 2015
Słońce
Dark Side of the Moon
KSIĘŻYC

Szczegóły tutaj
Góry na Plutonie
Sonda New Horizons minęła Plutona
PLUTON
Dzisiaj sonda New Horizons mija Plutona.
Na stronie NASA pełna relacja z wydarzenia i rewelacyjne zdjęcia.

Kliknij - Czytaj więcej!

Ślady Człowieka na Księżycu po 40 latach
KSIĘŻYCNadchodzi 46. rocznica lądowania pierwszych ludzi na Księżycu. Ślady ich działalności w trakcie tych pierwszych krótkich wizyt można oglądać do dzisiaj i ponieważ Księżyc nie ma atmosfery, żaden wiatr ich nie zdmuchnie ani woda nigdy nie zmyje.
Coraz częściej słyszy się, że miejsca te powinny zostać objęte ochroną jako swoiste pamiątki historii rozwoju ludzkości.
Tak wyglądały ślady 40 lat po lądowaniu

Kiełbasa a prędkość światła
EksperymentyDomowym sposobem możemy mierzyć prędkość światła posługując się mikrofalówką i np. kiełbasą. Wykorzystujemy fakt, że mikrofalówka wytwarza fale stojące o częstości ok. 2,45 GHz. Fale stojące mają jak wiadomo węzły i strzałki, czyli obszary w których drgania elektryczne są najmniejsze i największe. Tak więc, jeśli nieruchomy produkt umieścimy wewnątrz to nagrzeje się on nierównomiernie - najbardziej w miejscach największych drgań (strzałek) a najmniej w miejscu najmniejszych drgań (węzłów). Miejsca te pozwalają wyznaczyć w przybliżeniu długość fali elektromagnetycznej o częstości 2,45 GHz.
Reszta to już zwykłe mnożenie (prędkość fali) = (długość fali)*(częstotliwość)

Einstein ratuje kota Schrödingera
Fizyka atomowa i jądrowaW świecie kwantowym cząstki mogą szaleć i być w więcej niż jednym miejscu na raz. Ale to, że podobnych szaleństw nie widzimy w skali makro, może być sprawką grawitacji. Ona może demaskować cząstki i zabraniać im kwantowych zabaw.
Niezwykłe związki między mechaniką kwantową i teorią względności ukazali fizycy z międzynarodowego zespołu, kierowanego przez Časlava Bruknera. Badania, których współautorką jest Polka, dr Magdalena Zych, ukazały się w czerwcu w prestiżowym czasopiśmie "Nature Physics